04 August 2015

Ms Lulu Lepas Lari

Ms Lulu, kucing yang saya bawa dari Taman Saga ke kampong. Tak sampai hati untuk tinggalkan dia di sana kerana bimbang keselamatan dan makan minumnya.

Ms Lulu saya jangkakan seekor kucing liar tapi agak mesra dengan mak dan saya, jadi senang kami tangkap dan masukkan ke dalam carrier untuk bawa dalam perjalanan. Semasa di KL Ms Lulu selalu minta makan di rumah.

Selepas sebulan setengah saya berpindah baru saya bawa dia ke sini. Kucing yang bebas memang tidak betah untuk dikurung dalam rumah, jadi setiap masa dia mencari laluan yang boleh meloloskan diri dia untuk keluar. Banyak kali dia keluar dan akhirnya saya tangkap dan masukkan ke dalam rumah semula.

Satu hari emak bagi tau tau Ms Lulu dah jumpa jalan keluar, saya terpaksa balik dari pejabat untuk cari dia dan berjumpa, kerana Ms Lulu tidak pergi jauh. Malangnya dia makin sukar untuk ditangkap. Inilah laluan yang dijumpai oleh Ms Lulu, kerana saiz badan dia yang kecil hanya dia yang boleh keluar kucing lain agak sukar kerana badan yang gemok dan besar. Apa nak buat dia sukakan kebebasan namun dia selalu ada di depan rumah untuk makan dan minum. Saya dan mak sediakan makanan dia di luar seperti di KL. Mungkin itu yang dia suka.

No comments: