06 August 2015

Kursus SMART-Belanja di LPPKN Melaka

Saya berpeluang menghadiri kursus SMART-Belanja yang dianjurkan oleh LPPKN Melaka. Kursus diadakan pada 30 Julai 2015 yang lepas. Banyak juga munafaat yang saya dapat melalui kursus ini.

Daripada KPDNKK Melaka, kami seramai 5 orang  yang hadir. Kursus ini dilaksanakan secara interaktif, jadinya masa untuk mengantuk terhad. maklumlah dalam usia yang sebegini saya cepat mengantuk.

Kami diberikan dalam 7 kumpulan. Dan secara kebetulan saya dan 2 lagi pegawai KPDNKK dalam kumpulan yang sama. 

Yang utama dalam membelanjakan wang keluarga, kita kena tahu apa tu kehendak dan apa pula keperluan. Dalam analisis saya kebanyakan kita mengutamakan kehendak dari keperluan. Jika kita kaji dan rancang, in sya Allah kewangan ini mencukupi untuk keluarga. Jadi rancang sebelum keluar berbelanja dan jadilah seorang yang bijik dalam mengurus kewangan sendiri.

No comments: