04 April 2016

Kenapa Kucing Kurus? Apa Puncanya?

Kali ini saya nak kongsikan artikel dari Zul & Azizi Bording Pets. Artikel yang sangat berguna untuk pencinta kucing:

Seringkali kami mendengar keluhan dari pelanggan sedia ada dan baru melalui media social seperti facebook, email, komen di blog, twitter, instagram dan sebagainya mengenai sicomelnya yang kurus dan tidak gemuk seperti anak-anak bulus kami. Di harap pengkongsian yang berdasarkan pengalaman ini dapat sedikit mengungkai permasalahan sicomel yang kurus sehingga menjadi sihat (gemuk). Baca perkongsian entri kami ini sehingga ke penghabisan dan tinggalkan komen yer... :-D

Kami akan kongsikan punca kurus sicomel anda dan cara menyelesaikan permasalahan sebegini. Berikut adalah masalah yang di hadapi sicomel menjadi kurus, antaranya:

Tekanan - keselesaan sicomel anda adalah bergantung kepada tahap emosinya dan gangguan emosi kerana tekanan akan menyebabkan sicomel hilang selera makan. Makanan dan minuman yang terdedah dengan kekotoran, gangguan dari haiwan lain seperti anjing dan suasana bising adalah faktor penyebab tekanan.

Umur - Faktor umur juga memainkan peranan penting dalam kurangnya ia makan di sebabkan sicomel sudah tua kerana kadar metabolisma bertambah kurang dan hilang selera makan.

Faktor yang menyebabkan tumor pada thyroidnya. Ini kerana kucing yang berselera untuk makan seperti biasa tetapi tidak menambahkan berat badannya.

Sakit gigi - Salah satu faktor penyebab kucing menjadi kurus. Sekiranya kucing kurang makan, mungkin sicomel menghidapi sakit gigi kerana ini menyebabkan sicomel akan kurang untuk makan makanan kibbles yang keras.

Diabetes - Penyakit ini bukan pada manusia juga, tetapi sicomel juga kan menghadapi penyakit seperti ini kerana kegagalan sistem proses air kencing serta kehilangan air dalam badan menyebabkan kucing 'de-hydrate'. Ini akan membuatkan sicomel akan hilang selera makan kerana minum air yang berlebihan.

Kecacingan - Parasit seperti cacing yang berada di dalam usus juga faktor sicomel menjadi kurus kerana cacing akan menumpang di dalam usus dan akan memakan sumber makanan yang telah dimakan oleh sicomel.

Penyakit - Ini adalah faktor penyebab utama kucing menjadi kurus sekiranya sicomel anda di kesan dan menghadapi penyakit FIP (Feline Infectionus Peritonitis), masalah usus (Gastrointesnial) dan kanser.

Jika sicomel anda mempunyai masalah seperti yang bincangkan di atas ini, sila rujuk kepada doktor veterinar yang bertauliah. Anda juga boleh rujuk pada senior CatLover atau OTAI CatLover untuk berkongsikan permasalahan kesihatan sicomel. Di sini kami ada beberapa cara untuk menyelesaikan masalah sicomel kurus. Antaranya:

Tekanan - Pastikan sicomel mendapat kasih sayang sepenuhnya. Selain itu kebersihan perlu di utamakan seperti di ruang sangkar atau bilik tempat bermain. Membawanya ketempat-tempat awam atau taman atau turut serta mana-mana perjumpaan komuniti sicomel yang melibatkan santai sicomel.

Hpyerthyroidisme, sakit gigi, diabetes, penyakit - Dapatkan khidmat nasihat dan perubatan dari doktor veterinar. Jika nasihat doktor untuk Put To Sleep sicomel anda, kami nasihatkan anda supaya buat keputusan sebaik mungkin atau usaha untuk mencari rawatan alternatif untuk sicomel anda.

Kecacingan - Masalah ini anda boleh dapatkan tablet cacing dari kami. Arahan dan dos yang dibenarkan mengikut umur dan berat sicomel anda. Kami sedia membantu anda...

Umur - Adalah di luar bidang kuasa kami dan doktor vet. Ianya adalah lumrah alam. Begitu juga dengan manusia. Kita tidak mampu melawan takdirNya..

Satu lagi permasalahan akan selesai jika sekiranya sicomel anda sihat sepenuhnya, anda boleh mandulkan @ kembirikan sicomel anda kerana Fatwa Majlis Agama Islam menyatakan hukum kembirikan haiwan peliharaan seperti kucing atau anjing adalah HARUS kerana demi menjaga kemuslahat ummah. Di dalam entri Perlukah Kucing Dikembirikan? ada menyatakan kebaikan dari kekurangan. Anda boleh baca sampai habis nanti yer...Kami mempunyai panel untuk membuat servis kembiri ini dengan pakej harga seperti berikut:
Jantan- RM99.00
Betina- RM179.00

Untuk mendapatkan servis kembiri ini, anda boleh datang terus ke premis kami, Hotel Kucing & Spa Kinrara, Zul & Azizi Boarding Pets di alamat seperti berikut:

Blok K-02-08, Jalan PPK 2,
Kinrara Town Centre,
Taman Kinrara Seskyen 3,
47180 Puchong Selangor.
H/P @ SMS: 014-7206120

Atau anda boleh menggunakan Apps Waze, cuma taip "Zul & Azizi Boarding Pets". Kami telah rekodkan alamat di dalam sistem waze. Perlu di ingat! Semua urusan adalah dengan TEMUJANJI. Datang ke premis tanpa pengetahuan kami akan menyebabkan anda perlu menunggu 10 atau 15 minit. Harap maklum....

Sumber : Zul & Azizi Boarding Pets

No comments: