16 August 2010

Konsep 1 Malaysia 1 MinDef

Konsep 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh Kerajaan bertujuan untuk membentuk satu masyarakat Malaysia yang bersatu padu tanpa mengambil kira komposisi bangsa yang menganggotainya, dengan bangsa Malaysia yang satu, kita akan dapat hidup bersama dengan harmonis. Sebelum ini konsep ini telah diperkenalkan oleh bangsa Yahudi melalui 1 Israel, walaupun di Israel, bangsa yang mendominasi negara tersebut terdiri daripada bangsa Yahudi, tetapi konsep ini diperkenalkan untuk mencapai muafakat dan seterusnya mudah untuk mencapai kejayaan. Walau apa pun, konsep ini secara umumnya adalah untuk membentuk satu masyarakat yang sehati dan sejiwa.

Selepas konsep 1 Malaysia, Kementerian Pertahanan (MinDef) membentuk pula konsep 1 MinDef, seperti yang dimaklumi oleh semua, MinDef mempunyai dua (2) bentuk perkhidmatan iaitu awam dan tentera, dengan konsep 1 MinDef, pengurusan berhasrat untuk menjadikan MinDef sebuah organisasi yang utuh dan perkasa. Saya pulak melihat kita sebagai warga Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan (HATTM) boleh juga membentuk 1 HATTM. Secara relatifnya kesemua konsep di atas adalah untuk mencapai kesamaan dalam sesebuah negara dan organisasi. Kesamaan yang dapat menjamin kukuhnya sense of belonging kita kepada kumpulan tersebut. Tetapi untuk mencapainya bukan satu perkara yang mudah, pelbagai jurang dan onak terpaksa dilalui bersama oleh semua. Bayangkan kita dari pelbagai bangsa dan agama diadun dan diuli - untuk menghasilkan satu komuniti yang sebati.

Allah menjadikan manusia dengan 1001 sifat, pemikiran dan kemahuan, tetapi sekiranya setiap dari kita mahu/ bersedia untuk berubah, saya sangat yakin, inspirasi ini boleh dicapai.

Mengikut kajian sosiologi, sesuatu bangsa untuk melahirkan bangsa yang lebih baik atau lebih buruk mengambil masa lebih kurang 50 tahun. Tetapi sekiranya setiap dari kita telah maklum tentang apa tindakan dan hala tuju, maka 1 Malaysia 1 MinDef akan dapat dicapai dalam masa yang lebih singkat. Apa yang penting adalah kerjasama serta sifat tolak ansur.

Saya secara peribadi amat kagum dengan pandangan jauh oleh YAB PM, bukan senang untuk melancarkan 1 Malaysia, kerana kita dari pelbagai bangsa dan agama sedangkan Israel dengan konsepnya 1 Israel juga melalui jalan yang bukan mudah walaupun mereka dari bangsa dan agama yang sama. Kalau kita berjaya dalam masa yang singkat, rakyat Malaysia benar-benar hebat. Dan jika MinDef juga boleh capai dan ujudkan 1 MinDef, kita sebagai warganya patut berbangga kerana kita juga dari pelbagai perkhidmatan yang berbeza. Dan lebih bersyukur jika kita di HATTM dapat ujudkan pula 1 HATTM, maka kita juga hebat dan selain kita yang merasa nikmat keseronokan bekerja pelanggan kita akan menikmati perkhidmatan yang terbaik.

Banyak dasar dan konsep yang dilancarkan oleh Kerajaan, setiap kali sesuatu dasar dan konsep dilancarkan, maka terdengar pula komen yang pelbagai bentuk. Jangan bersikap terlalu defensive dan negatif kerana ianya melambagkan sikap seseorang individu yang malas, tidak berpandangan jauh dan negatif. Fahami sesuatu konsep walaupun tidak sepenuhnya.

No comments: