06 January 2016

Catatan Perjalanan: Haji Tahun 2015 - Klana Jaya Part 1

Apaila tiba saja di Klana Jaya, kawasan tersebut telah sesak dengan manusia, memang ramai ditambah pula hujan turun rintik-rintik. Akibatnya sukar bagi kami untuk mendapatkan ruang untuk berkumpul dan duduk makan.

Semasa tiba azan magrib sedang berkumandang dan saya bersama dengan Adik saya AIn terus ke masjid berhampiran untuk menunaikan dulu solat magrib dan jamak isyak. Sedangkan keluarga yang lain meninjau-ninjau jika ada ruang yang boleh digunakan untuk kami semua duduk menunggu.

Akhirnya ada sedikit ruang kering tetapi banyak ruang yang basah. kami bentangkan tikar plastik dan selesaikan semua aktiviti kat situ. Bekal dibuka dan ada yang menjamu selera.dan ada yang sekadar minum sahaja. Hampir semua ahli keluarga saya hadir, melainkan Adi Nur Rasyid, Muhammad Firdaus dan Amir Ain.

Klana Jaya seumpama berpesta apabila menjelang sahaja musim haji. Kerana di sini ada yang beranggapan tempat pertemuan terakhir, entah berjumpa lagi entahkan tidak kerana ajal pertemuan di tangan Allah swt.

No comments: